bali - Reisverslag uit Ban Pa Kham, Thailand van Bregje - WaarBenJij.nu bali - Reisverslag uit Ban Pa Kham, Thailand van Bregje - WaarBenJij.nu

bali

Blijf op de hoogte en volg Bregje

06 Mei 2014 | Thailand, Ban Pa Kham

Let niet op de locatie, daar ben ik nu maar ik zal proberen nog een verhaal te typen over indonesie!
De eerste week lesgeven verliep heel moeizaam. Mijn eigen klas waren 10 meisjes de jongste was 11 en de oudste was 17. Ze spraken helemaal geen engels dus moest echt bij het begin beginnen, dus alfabet, nummers, bodyparts en basis zinnetjes zoals how are you? Etc. Ze waren mega lief en ze letten super goed op! Mijn dagindeling doordeweeks zag er beetje zo uit:

Opstaan wanneer je wilde en ontbijten
Lezen, snorkelen/zwemmen in zee, spellen spelen met de vrijwilligers en minstens 1 keer per week in de ochtend naar tulamben om te duiken of om te chillen aan een zwembad.
1200 lunch van de moeder en zus van Ketut, elke dag weer een ander super lekker indonesisch gerecht.
14.00-1530 eerste les
1530-1700 tweede les
18.00 indonesisch avondeten weer gemaakt door moeder en zus van ketut.
En dan elke woensdagavond naar tulamben met zn allen om uiteten te gaan en feesten met de locals.

Het duiken was echt fantastisch in tulamben, heel veel vissen gezien!! En je hebt er een cleaning station, waar je je ademslang (regulator) uit je mond haalt en dan komen er allemaal soort garnaaltjes naar je tanden zwemmen om ze te poetsen. Super grappig.

In mn eerste vrije weekend gingen we met een aantal vrijwilligers naar Lombok, naar de plaats Sengigi. We hebben hier lekker op het strand gelegen en gezwommen. Jeny (zwitsers meisje) en ik zijn met de boot naar gili meno gegaan om daar te duiken. Hier wS het zo mooi, in 1 duik zagen we 10 schildpadden en de hele mooie gekleurde vissen (maar helaas geen haai at sharkpoint). Onze divemaster was wel heel slecht, we waren onderwg een meisje kwijtgeraakt. Ze bleek uit paniek omhoog te zijn gegaan, en hij had gewoon niks door. Daarna was mijn lucht bijna op dus ik seinde dat we naar boven moesten gaan, maar daar reageerde die gewoon niet op. Toen heb ik maar samen met jeny de safety stop gemaakt en zijn we daarna zelf naar boven gegaan. Gili meno is echt een heel mooi eiland met parelwitten stranden en turqoise zee!

Tweede week lesgeven ging heel goed. Ik mocht met eva lesgeven, dit was een heel grappig duits meisje dus het lesgeven was ook heel gezellig samen! Mijn kids waren echt heel lief en konden al best goed alles onthouden. (Verder zelfde ritme als vorige week)

De week erna was galungan en kuningan, dit is een ceremonie waar de voorouders de aarde weer bezoeken en ze vergeving aan hun vragen en ze vervolgens weer weggaan. Veel tempelbezoeken en veel indonesisch eten. Dit betekende dat de school dicht was en we een week konden reizen, Sophia (nederlands meisje) en ik wilden naar de gili eilanden. Dus zaterdag gingen we met een speedboot vanaf padangbai, duurt ongeveer anderhalf uur. Beetje nare aanvaring met de locals van padangbai, die ons allemaal probeerden op te lichten. Dus padangbaj vond ik echt verschrikkelijk. Eenmaal op de paradijsjes aangekomen hadden we een super leuke homestay gevonden 'koi gili' op gili trawangan (meest toeristische eiland van de drie). Eerste wat me opviel aan het eiland was dat er geen verkeer was, alleen paard en wagen of fietsen. Eerste dag hebben we de mainstreet verkend en hebben we op het strand gelegen. En 's avonds gefeest. Volgende dag hebben we een wandeling rond het hele eiland gemaakt (7km) bizar verschil tussen de toetistische kant en hele rustige kant van het eiland. Aan de andere kant waren wat hippie tentjes met zitzakken, hangmatten en hutjes op palen boven et water waar we naar de zonsondergang konden kijken die ze inluiden met trommels. Elke avond was er een food/nightmarket waar ze de lekkerste indonesische gerechten en de hele verse vis van de bbq verkochten. Heel lekker gegeten waar we ook veel andere backpackers onmoeten! Verder hebben we op gili eiland ook nog een zilverworkshop gedaan waar ik een ring heb gemaakt. In totaal waren we hier 4 dagen en zijn we weer naar de school gegaan, waar we de volgende dag op roadtrip gingen door oost java met ketut, zn nichtje en alle vrijwilligers. Toen we aankwamen op java zijn we twee keer aangehouden door politie die geld van ons wilde, dus nogal corrupt. Op java hebben we bromo beklommen, een vulkaan, met zonsopgang heel mooi! Vervolgens zijn we naar het bedolven hindu koninkrijk gegaan, want java was overgenomen door de moslims, waardoor alle hindu's naar bali waren gevlucht. Toen hebben ze het grote hindu koninkrijk op java bedolven onder rijstvelden. Vervolgens gingen we naar jogjakarta, mijn lievelingsplek van java! Het was echt een hele mooie grote bruisende stad. Met heel veel leuke restaurants en cafe's. En een heel mooi park met een wensbopm waar je vanaf een bepaalde afstand met je ogen dicht heen moet lopen en als je de boom dan aanraakt mag je een wens doen. Vanuit jogja zijn we naar de mega grote buddhistishs tempel borobudur en hindu tempel pranbanang gegaan. Ook hebben we hier een weeshuis bezocht. En we hebben het stadje blitar bezocht waar sukkarno woonde, dit was de bevrijder van het door nedrland bezette indonesie!

Ik heb nu heel veel honger dus dit verhaal wordt vervolgd!! Xxxxx (kort maar krachtige samenvatting van mn reis he;))